Poppentheater op school
Hoe poppenspel zorgt voor een fijne schoolherinnering
Kun je het je nog herinneren? Ik denk het wel.
Toen je nog op de basisschool zat heb je vast wel eens een poppentheatervoorstelling gezien.
Weet je nog waar de voorstelling over ging? Je kunt het je vast nog zo voor de geest halen.
Of je weet in ieder geval nog dat je grappig of misschien wel spannend vond.
Wie weet ergerde je je wel aan de kinderen die steeds iets naar de poppen riepen.
Het heeft in ieder geval indruk op je gemaakt.
Heeft de school nu jou de taak gegeven om een poppentheatervoorstelling te gaan regelen?
Bof jij even…
Jij kan er nu voor gaan zorgen dat de kinderen van jouw school ook zo’n bijzondere herinnering aan hun schooltijd gaan krijgen net als jij.
Ik wil je er graag bij helpen.
Zo bijzonder kan een poppenkastspel zijn….
Al meer dan 250 scholen boekten een voorstelling.
Stel je eens voor….
Verwachtingsvol zitten de kinderen op hun stoel of bank te kijken naar de poppenkast.
Wat zou er achter die gordijntjes zitten? Zachtjes klinkt er al muziek.
Het licht in de zaal gaat uit. De spots van de poppenkast gaan aan en verschijnt de poppenspeler.
Hij vertelt waar het verhaal over gaat, verdwijnt dan in de poppenkast.
De gordijntjes gaan eindelijk open en de kinderen zien een prachtig verhaal.
Ze kijken in een andere wereld. Ze leven helemaal mee.
Moeten lachen om de grapjes.
Zitten dan weer van de spanning op het puntje van hun stoel.
Juist de kinderen die altijd stil zijn, zitten nu niet om een praatje verlegen.
De grote branieschoppers kijken juist stil en zijn zeer geconcentreerd.
Kinderen laten ineens een heel andere kant van zichzelf zien.
Gelukkig! Het soms best ‘spannende’ verhaal loopt goed af.
Dan gaan de gordijntjes voor de laatste keer weer dicht.
De poppenspeler verschijnt weer voor de poppenkast en buigt. De kinderen klappen vol enthousiasme.
Sommige kinderen hebben rode konen gekregen van het kijken naar de voorstelling.
Zo’n fantastisch poppenspel gun je de kinderen van jouw school toch ook?
Klik dan op de onderstaande knop
Een fijne herinnering aan school hoe bereik je dat?
Herken je dit?
Zou je het liefst zelf een poppenvoorstelling bedenken, repeteren en uitvoeren?
Bij het kijken naar een film, video of televisieprogramma vind je echte interactie met de kinderen ontbreken?
Je hebt er een hekel aan dat vooral jonge kinderen stil moeten zijn tijdens een voorstelling en alleen mogen kijken?
Moet je met de school naar het theater toe voor de (poppen)theatervoorstelling? Is vervoer regelen altijd ingewikkeld?
Je wilt graag wat anders dan het programma van de cultuureducatie instelling waar je school een samenwerking mee heeft?
Het aanbod van voorstellingen via de cultuureducatie instelling is voor je gevoel (te) beperkt?
Je schrikt van de bedragen die in de glossy folder van een bureau/impresariaat staan.
Het vervelende is alleen…
Een goed poppenspel bedenken, maken, repeteren en uitvoeren kost heel veel tijd. Zeker als je goed voor de dag wilt komen.
Veel (poppen)theatergroepen kunnen tegenwoordig vanwege hun ingewikkelde technische eisen alleen nog maar in een theater spelen.
Moet je vroeg je bed uit want, ze zijn al uren van tevoren aanwezig om op te bouwen.
Heb je als school allerlei voorzieningen moeten treffen om het optreden überhaupt op school te kunnen laten plaatsvinden.
Vervoer naar het theater regelen kan extra kosten met zich meebrengen en geeft meer verantwoording.
De school is gebonden aan het uitgestippelde plan van de cultuureducatie instelling waarin poppenspel weinig voorkomt.
Een impresariaat is een tussenpersoon die ook geld aan het optreden wil verdienen. De zogenaamde strijkstok.
Veel zo niet alle scholen hebben hier in meer of mindere mate mee te maken of worstelen hiermee.
Jouw school kan het anders doen.
Er is een manier om te zorgen dat je de kinderen een prachtige poppenspel herinnering bezorgt.
Zonder dat je op pad moet met de kinderen. Je toch buiten het culturele plan pad kan begeven.
Geen tijd in een eigen poppenshow hoeft te steken en het is zonder dat er iets aan de strijkstok blijft hangen.
Dat bereik je met een voorstelling van mijn poppentheater.
Klik maar op de knop.
Het zou toch fijn zijn dat…
Je de kinderen een hele fijne herinnering kunt bezorgen
Er een poppenspeler naar je school toe komt
Door de poppenkast die hij gebruikt niet zo afhankelijk is van de omgeving waarin hij staat
Echte interactie, wisselwerking tussen poppen en publiek iedere voorstelling authentiek is door die interactie
Meerdere voorstellingen op een dag mogelijk zijn
Bovenbouwgroepen ook nog naar een voorstelling kunnen kijken en zich weer even klein mogen voelen.
De poppenspeler ook nog eens bevoegd leraar basisonderwijs is
Er gekozen kan worden uit een groot repertoire met voorstellingen van ongeveer een uur of half uur
Je kiezen kan uit de poppenkast met gordijntjes, de mobiele poppenkast of schimmentheater
Allerlei andere soort voorstellingen zijn vast de revue gepasseerd:
Een clown, een verhalenverteller, een goochelaar, een jeugdtheater toneelgezelschap, een dansgroep, muzikanten, een film.
Maar een poppenkastvoorstelling voor kinderen, zeker voor kleuters, is over het algemeen een groot succes.
De kinderen kijken, luisteren, denken, voelen, fantaseren en reageren.
Ze kunnen feilloos het hele poppenspel van A tot Z navertellen.
Wat bij die andere voorstellingen veel minder of helemaal niet het geval zal zijn.
Hier lees je er meer over in dit blogbericht
Met mijn poppenspel krijgen de kinderen snel en eenvoudig een fijne blijvende herinnering aan jouw school.
Dit zijn de grootste ‘vijanden’:
Is de ruimte in onze school wel groot genoeg? Past de voorstelling?
Moet je toch uitwijken naar die grote ongezellige gymzaal.
Past de voorstelling wel in het te besteden budget?
Een gezelschap bestaat vaak uit meerdere personen = grotere investering.
Kunnen we voldoen aan de technische vereisten van de artiest.
De artiest maakt bijna rechtsomkeert omdat de gewenste donkere zaal niet kan vanwege ontbrekende gordijnen of kapotte lamellen.
De oplossing is:
Een voorstelling van mijn poppentheater. Ik kom naar de school toe.
Aan een vierkante meter ruimte heb ik al genoeg. Donker hoeft het soms niet eens te zijn.
Ik kom alleen. Speel alle rollen (af en toe denkt men wel dat er nog iemand achter de kast zit).
Doe het licht en geluid van de voorstelling die jij van het repertoire hebt uitgekozen.
Waar kun je mij allemaal bij inzetten?
Op een schoolfeest
Start van projectweek met bepaald thema of de afsluiting er van.
Jubileum van een leerkracht of pensionering
Juffendag, verjaardag van een leerkracht
De Kinderboekenweek, Voorleesdagen, Sinterklaas en kerst.
Lentekriebels
Start of einde van het schooljaar
Lente-, zomer-, herfst-, winterfeest
Poppenspel project
Poppen maken, poppenkastspelen
Als onderdeel van een circuit om even uit te kunnen rusten
En nog veel meer…
Anderen over een voorstelling op school:
Dank voor de fantastische voorstelling!
De kinderen hebben genoten en begonnen steeds weer over de billenbijter.
Het woord alleen al was genoeg om veel plezier om te hebben.
Je sloot aan bij de kinderen en wist de juiste toon te treffen.
Geweldige poppenkast ook, zo om jezelf heen!
Nogmaals dank, je hebt het feestje echt meer kleur gegeven!!
“Gisteren hebben wij op school de decemberfeesten geëvalueerd. Iedereen was van mening dat het schimmentheater een groot succes was! Wil dat bij deze graag even met jou delen! Nogmaals dank voor jouw komst en het prettige overleg in de aanloop ernaartoe.”
Vandaag kwam Marcel van Poppentheater Cassiopeia bij groep 1 t/m 4 op bezoek. Wat hebben we gelachen en wat was het spannend tot het laatst. Bedankt Marcel, de kinderen hebben genoten!
“Hartelijk bedankt voor de leuke voorstelling van gisteren. Wij hebben ervan genoten en de kinderen zijn nu ontzettend enthousiast over het nieuwe thema!”
(thema: Welkom in het poppentheater)
“Dank voor je voorstelling. De kinderen hebben genoten!!…In de berichtgeving naar de ouders is je naam genoemd. Ik hoop dat er nog meer reserveringen uit voortkomen.”
“…Wij vonden jou voorstelling vorig jaar erg leuk en zouden graag willen dat je nogmaals komt.”
Ik speelde voor:
Waarom kiezen voor Poppentheater Cassiopeia?
Sinds 1993 ben ik bezig met Poppentheater Cassiopeia als beroepspoppenspeler.
Tijdens mijn middelbare schooltijd en studie aan de PABO speelde ik ook al zo nu en dan op een basisschool.
Mijn afstudeerscriptie van de PABO ging over poppenspel op de basisschool. Ik ben ook bevoegd leerkracht basisonderwijs.
Ik heb zelfs even voor de klas gestaan.
In de loop van die kwart eeuw heb ik een groot repertoire opgebouwd. Voorstellingen over veel verschillende onderwerpen.
Sinds 2019 ben ik een gecertificeerd Jan Klaassen speler. Jan Klaassen en Katrijn staan sindsdien ook op het repertoire
Ik wil je eerst wel eens zien voordat ik inhuur
Kom dan kijken bij een openbare voorstelling en maak kennis met mij en het poppentheater.
Kijk in de speellijst waar en wanneer ik te zien ben. Klik hier.
Ik wil graag een voorstelling boeken hoe gaat dat in zijn werk?
Je belt me op of klik op contact in of stuurt een e-mail met je verzoek.
Na ons contact waarin we de datum, tijd, plaats en prijs en welke voorstelling(en) hebben afgesproken, stuur ik je een overeenkomst per e-mail met daarin de besproken gegevens.
Je stuurt de ondertekende overeenkomst terug en ziet mij verschijnen op het afgesproken tijdstip.