Wat is er veranderd bij het reizen naar de klanten?
Wat zeer sterk veranderd is de afgelopen dertig jaar is de manier van de route vinden naar de locatie van de klant. Als de klant je geboekt heeft moet je er naar toe. In mijn amateurtijd, ik had toen nog geen rijbewijs, werd ik opgehaald en weer thuis gebracht. Om ergens te komen gebruikte ik stadsplattegrond kaarten en soms had een klant de route via de telefoon uitgelegd. Van een aantal grote steden in Nederland had ik een plattegrond gekocht. Dan kon ik in ieder geval als ik in die stad moest zijn de straat op de kaart opzoeken. Daar kwam het stratenboek van Shell bij. Van veel steden en dorpen stond er een kaart in.
Routeplannen op de PC
Toen de PC wat meer gangbaar werd heb ik al snel een stratenboek van heel Nederland op de PC gekocht. Easy Travel heette het. Het was van de makers van de plattegronden van de steden die ik had gekocht. Hierin kon je al een startlocatie opgeven en het adres waar je zijn moest. Dan berekende het programma de route en tijdsduur. Van de omgeving van de locatie draaide ik altijd een kleine plattegrond af. Want dat kon het programma ook.
Weer niet veel later verscheen er van de makers van het computerprogramma ook een lijvig dik stratenboek maar dan van heel Nederland. Nu is het natuurlijk hopeloos verouderd want, in principe moet je elkaar weer zo’n nieuw boek uitgeven. Er wordt nogal wat bijgebouwd en verandert het wegennet voortdurend. Het boek staat nu werkloos in de kast. Ook was je blij met alle plattegronden die aan het begin van dorp, stad of wijk staan. Kon je daar even je route op uitstippelen.
Even bellen vanuit de auto als je het adres toch niet vinden kan of even bellen dat je wel onderweg bent maar in de file staat was er in het begin van mijn poppenspel loopbaan nog niet bij. Het bestond nog niet of was heel erg duur.
Navigatiesysteem in de auto
Een grote sprong voorwaarts was toen mijn bestelauto voor het eerst was uitgerust met een navigatiesysteem. Een navigatiesysteem met pictogrammen. Dat is me altijd bijgebleven omdat de autoverkoper dat zo nadrukkelijk zei. Van een 2D of 3D kaartweergave was nog geen sprake. De weg vinden naar de klant was geen groot probleem meer. Wel draaide ik nog steeds voor de zekerheid een kaartje van de omgeving af.
Nu is het de weg vinden niet meer zo’n probleem. Je kan nu zelfs tegen het navigatiesysteem zeggen welke straat je naar toe wilt, er komt door de stembesturing van het systeem geen handmatige invoer meer aan te pas. Gelukkig kan het nog wel. Want soms, heel soms verstaat het systeem het niet goed en kan je handmatig corrigeren. Het is nu zelfs zo dat ik gebruik maak van twee navigatiesystemen. Die van de auto (TomTom) of die van Google.(Maps) maar, dat is alleen op het moment dat ik door een gloednieuwe nieuwbouwwijk rijdt en de straten nog onbekend zijn voor het navigatiesysteem in de auto of er is een omleiding en kan het systeem van de auto geen andere route vinden.
In al die jaren heb ik een keer een school en een buurthuis niet snel genoeg kunnen vinden en kwam ik door het de weg moeten zoeken te laat op mijn bestemming aan. Ik het tot nu toe altijd nog weten te vinden.